Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden over onze laadstations. Zo kunt u snel en gemakkelijk een antwoord vinden op uw vraag. 

Indien je het antwoord niet terugvindt op jouw vraag contacteer ons dan via onze support pagina

Algemeen

De verbinding die je laadpaal met jouw woning maakt. In de woning heb je altijd een maximum capaciteit die dient te worden gerespecteerd. De andere gebruikers in de woning krijgen altijd prioriteit. De laadpaal zal nooit meer kunnen opnemen als de reststroom. Load balancing is een feature die noodzakelijk is om aanspraak te kunnen maken op fiscale aftrek voor particulieren.

Er zijn twee opties:

  1. Wij maken 3 maandelijks een document op waarin al je laadsessies van de afgelopen periode worden verzameld en berekenen de totaalprijs obv de courante energieprijs die door de werkgever moet worden vergoed. Deze totaalprijs is de som van het aantal KWH x je energiekost (bepaald door de VREG). Je hoeft dit niet zelf op te vragen. Op deze manier blijven zowel werkgever als werknemer vrij van bijkomende administratie.
  2. Je raadpleegt via de applicatie of het dashboard van het desbetreffende toestel de laadsessies en bezorgt deze zelf aan de werkgever.

Check zeker eens de vragen onder de sectie “Heb je een probleem?”
Indien je daar het antwoord niet vindt, kan je het support team contacteren. Wij zijn bereikbaar tijdens de kantooruren via support@gowatts.be. Aarzel niet om ons telefonisch te contacteren voor dringende vragen +32 (0)16 79 23 13

De Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) is een Europese regelgeving die als doel heeft het gebruik van alternatieve brandstoffen te bevorderen door de infrastructuur te verbeteren en toegankelijker te maken. Deze regelgeving stelt onder andere specifieke eisen aan de betaalmogelijkheden bij publiek toegankelijke laadstations.

Volgens AFIR moeten alle publiek toegankelijke laadstations nu gangbare betaalmethoden accepteren, zoals debetkaarten en QR-code betalingen. Daarnaast is transparante prijsinformatie een vereiste, zodat gebruikers vooraf weten hoeveel ze zullen betalen voor het opladen van hun voertuig.

Klanten met een publiek laadstation dat na 13 april 2024 in gebruik werd genomen, moeten rekening houden met de volgende regels:

1. Toegankelijke betaalmethoden

EV-bestuurders moeten zonder laadpas of app hun EV kunnen laden en betalen met gangbare betaalmethoden zoals debetkaarten en mobiele betalingen via QR-codes. Dit betekent dat:

  • Laadstations met een vermogen onder 50 kW uitgerust moeten zijn met QR-codes voor eenvoudige ad-hoc-betalingen.
  • Laadstations met een vermogen van 50 kW of hoger moeten zijn uitgerust met betaalkaartlezers. Vanaf 2027 moeten alle toestellen met een vermogen van 50 kW of hoger aan deze regels voldoen, ook toestellen die voor 13 april 2024 in gebruik zijn genomen.

2. Transparante prijsinformatie

EV-bestuurders moeten precies zien wat de kosten zijn voordat ze beginnen met laden. Duidelijke en gedetailleerde prijsinformatie moet aan elk laadstation worden verstrekt.

Een publiek laadtarief verwijst naar de kosten die in rekening worden gebracht voor het opladen van elektrische voertuigen (EV’s) bij openbare laadstations. Het tarief is samengesteld uit verschillende elementen die de kosten van het gebruik van het laadstation dekken en kan variëren afhankelijk van de locatie, het laadstation en het bedrijfsmodel van de laadinfrastructuurbeheerder. Je kan meer info vinden in deze blog.

Het is belangrijk op te merken dat de specifieke samenstelling van het publieke laadtarief en dus ook de prijs van een publieke laadsessie kan variëren per laadstationuitbater die de basisprijs voor een laadsessie bepaalt. Verschillende uitbaters kunnen verschillende tarieven hanteren op basis van hun bedrijfsmodellen en kostenstructuur. Het is raadzaam om de tariefstructuur van een specifiek laadstation vooraf te controleren in onze Go Watts-app voordat je begint met laden. De prijs die zichtbaar is in de app, is ook de werkelijke prijs die je zal betalen.

Indien je vragen hebt ivm Go Watts publiek laden, laadpas en applicatie dan kan je de veelgestelde vragen terugvinden op deze pagina.

Heb je een probleem?

Indien je een probleem hebt met je laadstation en je kan niet laden, probeer alvast deze zaken:

  1. Zet de zekering van het laadstation even uit en terug aan. 
  2. Het probleem kan ook liggen aan de netwerkaansluiting of de modem. Zet deze even aan en uit. 
  3. Indien je deze 2 zaken hebt geprobeerd en je ondervindt nog steeds een probleem met je laadstation. Contacteer ons dan via de support pagina. Wij zullen van op afstand zien wat het probleem is en je zo snel mogelijk verder helpen. 
  4. Je kan ook even kijken naar de veelgestelde vragen per laadstation om daar de oplossing voor je probleem te ontdekken.

Check allereerst of de auto niet vergrendeld is. Soms kan het helpen om de wagen even te vergrendelen en ontgrendelen. Als het probleem zich blijft stellen, contacteer dan onze support.

Wij proberen je zo snel mogelijk te contacteren om het probleem op te lossen. Afhankelijk van het probleem kunnen we dit snel op afstand regelen. Indien dit niet lukt dan moeten we een interventie inplannen. Binnen de garantie kan zal dit zonder kost uitgevoerd worden. Buiten garantie en afhankelijk van het support abonnement dat je hebt, zullen wij je informeren over de interventiekosten. 

Particulieren

Dit is een persoonlijke keuze; in je garage, aan de gevel, op de oprit… Je houdt best wel rekening met de lengte tov zekeringskast en eventuele graafwerken die bijkomend zullen moeten uitgevoerd worden.

Bij voorkeur contacteren we je via telefoon. Zo kunnen we iets diepgaander ingaan op onderwerpen als complicaties bij installatie, fiscaliteit en andere vragen die je zou hebben over elektrisch rijden. De audit duurt ongeveer 5 minuutjes. 

Wat wordt er gevraagd tijdens een telefonische audit?

  1. Heb je zonnepanelen?
  2. Heb je een digitale of analoge teller?
  3. Heb je een mono- of meerfasige elektrische aansluiting? (geen idee hoe je dit kan zien? foto mono foto meer – handleiding)
  4. Wil je een vaste laadkabel of wens je een socket/stopcontact?
  5. Waar wil je het laadstation plaatsen? Binnen, buiten, op de oprit?
  6. Hoe ver bedraagt de afstand van het laadstation en de zekeringskast?
  7. Is er een netwerk kabel aanwezig?
  8. Koop je privé of op een vennootschap? (link, wat met fiscaliteit?)

 

Indien je je graag voorbereid op het telefonisch gesprek dan kan je reeds het offerte formulier invullen en kunnen we nog sneller een offerte opstellen

De normale werkwijze is om altijd eerst een telefonisch gesprek aan te gaan met de klant om zo een idee te krijgen van de context (bekabeling en aansluiting) en de mogelijke complexiteit van de installatie. Na het ontvangen van je offerte op maat zal er jou worden gevraagd om de offerte te bevestigen. Vervolgens komen wij zo snel mogelijk ter plaatse voor een gedetailleerd opmeting en plaatsbeschrijving. We communiceren dan ook je datum voor plaatsing van het laadstation en keuring.
Voorlopig zijn er geen mogelijkheden om als particulier een station in huur te bekomen.
Voeg jouw aankoopfactuur en het bijbehorend keuringsverslag toe bij je belastingsaangifte.

Voor particulieren is er een fiscale aftrek van 30% op een maximum bedrag van 1500€ excl btw. Dit percentage is geldig in 2023 en zal vanaf 1 januari 2024 zakken naar 15%.  Vanaf 31 augustus 2024 zal de fiscale stimuli gedaan zijn. 

Dit is mogelijk. Bij ondergrondse parkeergarages is er altijd extra aandacht voor brandvoorschriften, hiervoor plan je best een telefonisch gesprek in met één van onze specialisten.

Bedrijven en hun werknemers

Ja, Go Watts biedt zowel een een huurformule voor werknemers als een Charging as a service oplossing aan.

Huurformule: Een formule die totale ontzorging biedt vanaf 67 euro (excl. btw) per maand. Dit bedrag omvat de investering van het laadstation en haar accessoires , de volledige installatie en keuring van het toestel. Daar bovenop kan je rekenen op alle services die Go Watts aanbiedt. Denk aan verlengde garantie, terugbetaling documenten, onderhoud van het station en doorlopende remote support tijdens de kantooruren. Binnen deze formule worden ook de kosten voor het wegnemen van toestellen (na afloop termijn of bij het vertrekken van de werknemer) opgenomen. Opgelet, de huurformule wordt uitsluitend aangeboden voor werknemers van organisaties. Dit is niet van toepassing voor particulieren, noch voor de uitbouw van laadpleinen.

CaaS: Liever zelf geen zware investeringen dragen? Dan is onze Charging as a Service oplossing wellicht waar je naar op zoek bent. Go Watts voorziet alle laadtoestellen, de kosten van de infrastructuurwerken blijven bij de klant of gaan in een apart financieringstraject. Een laadsessie kost 15 cent per kWh dat door het toestel loopt. Voor dit bedrag zijn alle kosten, inclusief servicekosten, gedekt. Gaat het station stuk, dan wordt dit meteen vervangen door een laadstation van de nieuwste generatie.
De investeringen worden in dit traject als het ware gedeeld door beide partijen, net als de winst uit publieke laadsessies. Per laadstation wordt een minimum van 500 kWh per maand gehanteerd. Er wordt steeds individueel per project bekeken wat het potentieel is in de regio.

Contacteer ons voor een vrijblijvend advies gesprek via het contact form of vul het formulier in en we contacteren je zo snel mogelijk. 

Ik wens een laadstation in een ondergrondse parkeergarage, kan dit?
Dit is mogelijk. Bij ondergrondse parkeergarages is er altijd extra aandacht voor brandvoorschriften, hiervoor plan je best een telefonisch gesprek in met één van onze specialisten.