Veelgestelde vragen

Go Watts publiek laden

Vind hier het antwoord om de meest gestelde vragen over Go Watts Publiek app en laadpas. 

Indien je het antwoord niet terugvindt op jouw vraag contacteer ons dan via onze support pagina

Algemeen

Bij Go Watts is jouw rijcomfort prioritair. Go Watts werkt met vele partners samen om je zo toegang te verschaffen tot zoveel mogelijk laadstations. Op dit ogenblik beslaat het netwerk van Go Watts en partners 95% van alle publiek toegankelijke oplaadpunten in de Benelux. Waar bevinden zich al de voor jou toegankelijke laadstations? Dit kan je heel eenvoudig zien via jouw Go Watts-app en via jouw My Go Watts-account op het platform.  

1. Controleer of je laadkabel diep genoeg in het stopcontact zit, zowel langs de kant van je wagen als bij het laadpunt.

2. Om via de app een sessie te kunnen starten, heb je een goede mobiele dataverbinding nodig. Verplaats jezelf eventueel een beetje, het is niet nodig om in de buurt van het laadpunt of je wagen te staan.

3. Lukt dat nog steeds niet, start je laadsessie met je laadpas. Op dit moment is een laadpas nog steeds de meest gebruikte en meest stabiele manier om een sessie te starten.

Heb je problemen bij het laden? Controleer eerst even volgende zaken.

1. Is het laadpunt niet gereserveerd door een andere klant? Via de Go Watts app kan je aan de kleur van het icoon de status van het laadpunt controleren. Als het icoontje een oranje kleur heeft, dan is het laadpunt gereserveerd. Indien er een technische fout is, kleurt het icoontje rood. Kies dus een laadpunt met een groene kleur.

2. Heb je een vrij laadpunt gekozen en lukt het laden niet? Probeer de laadkabel nog eens goed (diep) in het stopcontact te steken.

3. Indien het laden nog steeds niet lukt, dien je contact op te nemen met de eigenaar van de laadpaal. De contactgegevens kan je op elke laadpaal teruggvinden.

1. Doet het probleem zich voor wanneer je een laadsessie probeert te stoppen, controleer dan even of je de laadpas gebruikte waarmee je de laadsessie hebt gestart. Deze moet namelijk altijd dezelfde zijn.

2. Wanneer je een laadsessie probeert te starten, controleer dan eerst of je het laadpunt in de Go Watts-app kan terugvinden. Enkel de laadpunten die je ook in de app kan vinden, kunnen gebruikt worden voor een publieke laadsessie.

3. Behoort het laadpunt tot een netwerk waar je voordien wel al kon laden of kon je dit laadpunt in het verleden al gebruiken, bezorg ons dan de nodige informatie zodat we dit verder kunnen onderzoeken: je naam, het e-mailadres van je Go Watts-account, de code van je laadpas, het tijdstip waarop je de laadsessie probeerde te starten, het tijdstip waarop je de laadsessie probeerde te stoppen, de exacte locatie van het laadpunt (adres en identificatie van het laadpunt).
Je kan je probleem melden via onze support pagina.

Neen, een laadsessie moet altijd worden gestopt op dezelfde manier als waarop ze werd gestart. Dat kan dus enkel met de app op jouw smartphone (als je die gebruikte om de sessie te starten) of met jouw laadpas (als je daarmee de sessie hebt gestart). Daarnaast is het stoppen van de sessie ook mogelijk door de wagen te ontgrendelen en de laadkabel uit de wagen te halen, op die manier stopt de sessie ook automatisch, maar zonder sleutel van de wagen is dit onmogelijk. Enkel de uitbater van het laadpunt kan, doorgaans vanop afstand, je laadsessie stoppen in functie van klantenondersteuning of bij technische problemen.

1. Een laadkabel wordt pas vrijgegeven wanneer de laadsessie gestopt is. Controleer dus eerst of je de laadsessie hebt beëindigd en let erop dat je dat doet op dezelfde manier als waarop je de sessie gestart hebt: starten met de Go Watts-app betekent dus ook stoppen met de app, starten met je laadpas betekent dat je moet stoppen met diezelfde laadpas.

2. Zorg ervoor dat je wagen ontgrendeld is.

3. Heb je voorgaande stappen gecontroleerd en blijft de laadkabel geblokkeerd, dan kan je best contact opnemen met de eigenaar of uitbater van het laadpunt. Op het laadpunt of in de buurt ervan moet je diens contactgegevens vinden. Sommige laadpunten beschikken zelfs over een noodstop.

4. Kan je ook de uitbater niet contacteren, dan proberen wij je verder te helpen en nemen wij contact op met de uitbater van het netwerk waarmee dit laadpunt verbonden is. We zijn dan echter volledig afhankelijk van de reactiesnelheid van de uitbater in kwestie. Bezorg ons de nodige informatie via onze support pagina zodat we het probleem verder kunnen onderzoeken: je naam, het e-mailadres van je Go Watts-account, de code van je laadpas, het tijdstip waarop je de laadsessie startte, het tijdstip waarop je de laadsessie stopte, de exacte locatie van het laadpunt (adres en identificatie van het laadpunt).
We proberen je zo goed mogelijk te helpen, maar hebben zelf geen controle over of aansprakelijkheid rond de behandeling van het probleem.

Lukt het niet om een laadpaal te activeren? Overloop even volgende scenario’s en hopelijk is jouw probleem hierdoor verholpen:

1. Go Watts streeft ernaar om een zo groot mogelijk netwerk van partners uit te bouwen. Controleer in de Go Watts-app of de betreffende laadpaal tot een van onze partners behoort en dus op onze kaart te zien is. Onze app kan gedownload worden in de Apple Store of in de Google Play Store.

2. Heb je meerdere laadpassen? Let dan op dat je dezelfde laadpas gebruikt bij het activeren als bij het desactiveren.

3. Let ook op voor metalen voorwerpen of magneten in de buurt van je laadpas. Die kunnen voor storingen zorgen.

4. Controleer of er een actieve betaalmethode op je account werd ingesteld. Als je een laadpas hebt van je werkgever, kan je werkgever dit voor jou checken. 

Heb je al deze zaken gecontroleerd en lukt het nog steeds niet om te laden? Contacteer onze supportdienst op het nummer 016 79 23 13 en geef de volgende info door: naam, e-mail Go Watts-account, laadpasnummer, start- en stoptijd van de laadsessie en de locatie van de laadpaal.

Een publiek laadtarief verwijst naar de kosten die in rekening worden gebracht voor het opladen van elektrische voertuigen (EV’s) bij openbare laadstations. Het tarief is samengesteld uit verschillende elementen die de kosten van het gebruik van het laadstation dekken en kan variëren afhankelijk van de locatie, het laadstation en het bedrijfsmodel van de laadinfrastructuurbeheerder. Je kan meer info vinden in deze blog.

Het is belangrijk op te merken dat de specifieke samenstelling van het publieke laadtarief en dus ook de prijs van een publieke laadsessie kan variëren per laadstationuitbater die de basisprijs voor een laadsessie bepaalt. Verschillende uitbaters kunnen verschillende tarieven hanteren op basis van hun bedrijfsmodellen en kostenstructuur. Het is raadzaam om de tariefstructuur van een specifiek laadstation vooraf te controleren in onze Go Watts-app voordat je begint met laden. De prijs die zichtbaar is in de app, is ook de werkelijke prijs die je zal betalen.

De Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) is een Europese regelgeving die als doel heeft het gebruik van alternatieve brandstoffen te bevorderen door de infrastructuur te verbeteren en toegankelijker te maken. Deze regelgeving stelt onder andere specifieke eisen aan de betaalmogelijkheden bij publiek toegankelijke laadstations.

Volgens AFIR moeten alle publiek toegankelijke laadstations nu gangbare betaalmethoden accepteren, zoals debetkaarten en QR-code betalingen. Daarnaast is transparante prijsinformatie een vereiste, zodat gebruikers vooraf weten hoeveel ze zullen betalen voor het opladen van hun voertuig.

Klanten met een publiek laadstation dat na 13 april 2024 in gebruik werd genomen, moeten rekening houden met de volgende regels:

1. Toegankelijke betaalmethoden

EV-bestuurders moeten zonder laadpas of app hun EV kunnen laden en betalen met gangbare betaalmethoden zoals debetkaarten en mobiele betalingen via QR-codes. Dit betekent dat:

  • Laadstations met een vermogen onder 50 kW uitgerust moeten zijn met QR-codes voor eenvoudige ad-hoc-betalingen.
  • Laadstations met een vermogen van 50 kW of hoger moeten zijn uitgerust met betaalkaartlezers. Vanaf 2027 moeten alle toestellen met een vermogen van 50 kW of hoger aan deze regels voldoen, ook toestellen die voor 13 april 2024 in gebruik zijn genomen.

2. Transparante prijsinformatie

EV-bestuurders moeten precies zien wat de kosten zijn voordat ze beginnen met laden. Duidelijke en gedetailleerde prijsinformatie moet aan elk laadstation worden verstrekt.

Go Watts-app

Om je aan te melden, open je de app en klik je op Aanmelden. Vul je e-mailadres en wachtwoord in en klik op Aanmelden.

Op de inlogpagina van de app vind je de knop Aanmelden. Klik op deze knop en vervolgens op Je wachtwoord instellen of resetten.

Ga naar het startscherm en klik op Locatie zoeken. Bovenaan het scherm zie je de verschillende filters: status, connectie, snelheid, operator, openbaar.

Om een laadsessie te STARTEN:

  • Open de Go Watts-app.
  • Klik op Locatie zoeken of Locaties in de buurt.
  • Kies een laadpunt op de kaart of uit de lijst en selecteer de gewenste aansluiting.
  • Als laden met de app mogelijk is: klik op Start laden om de sessie te starten. Klik een tweede keer op Start laden om te bevestigen.

Om een laadsessie te STOPPEN:

Ga naar Aankopen > Actief > Selecteer de actieve laadsessie en klik op Stoppen.

We maken een account aan voor jou wanneer we jouw publieke laadpas activeren. Wij zullen je een link sturen om in te loggen op je account. Je e-mailadres is voldoende om in te loggen. Vervolgens moet je een wachtwoord aanmaken om de toegang tot je account te beveiligen. 

Ga naar je startscherm en klik op Locatie zoeken of Locaties in de buurt. Alle laadpunten in de buurt verschijnen op de kaart, maar we raden aan om bovenaan op Status te klikken om te filteren op Beschikbare laadpunten en Toon alle laadpunten in gebruik. Klik vervolgens op Filter toepassen.

Je start en stopt een laadsessie best altijd op dezelfde manier.

Je hoeft de Go Watts-app niet te installeren, al is het wel de aangewezen bron van informatie om laadpunten terug te vinden, de prijs van een laadsessie vooraf te kennen en je gebruik op te volgen.

Ja, je kan de Go Watts-app gratis downloaden in de Google Play of Apple Store.

Ga naar het startscherm en klik op Aankopen.

Go Watts laadpas

Nee. Een laadsessie kan worden gestart door je laadpas dicht in de buurt van de RFID-lezer (laadpaslezer) te houden. Een pincode is niet nodig.

Je kan je laadpas gebruiken zodra die door ons werd geactiveerd én zodra je account actief is.

Van zodra je de laadpas ontvangt en je een account hebt aangemaakt, kan je aan je laadpas een betaalmethode koppelen. Zodra die betaalmethode actief is, kan je met je laadpas publiek laden.

Indien je een laadpas van je werknemer ontvangt dan is deze en je account reeds actief wanneer je de laadpas ontvangt.

Afhankelijk van de aanbieder van het openbaar laadnetwerk, kan dit tot 72 uur duren.

We trachten de laadpas te verzenden binnen 3 werkdagen na het tekenen van de offerte. Afhankelijk van de verzendingstermijnen van Bpost zal deze kort nadien bij jou thuis afgeleverd worden. Bij grote drukte kan dit uitzonderlijk iets langer duren. We proberen je altijd zo snel mogelijk te helpen.

Je Go Watts laadpas is geldig zo lang je account actief is.

Indien je jouw abonnement wil stopzetten, contacteer ons dan via de support@gowatts.be

Dit kan op twee manieren. Je kan een Go Watts-laadpas aanvragen wanneer je via deze pagina. Vervolgens sturen we je een offerte op. Vanaf dat deze getekend is dan sturen we je de geactiveerde pas op en een link om je account aan te maken op My Go Watts. 

Heb je reeds een laadstation van Go Watts en wil je graag publiek laden met je Go Watts laadpas. Contacteer ons en we sturen je een offerte op met een voordelig tarief. Na tekenen van de offerte activeren we direct jouw bestaande Go Watts laadpas. 

Ja, je kan je Go Watts-laadpas gebruiken voor zowel AC-laders als snelle DC-laders. In de Go Watts-app vind je alle beschikbare laadpunten terug en kan je ook filteren op laadsnelheid om zo bijvoorbeeld enkel de snelladers in je buurt te tonen.

Bij Go Watts is jouw rijcomfort prioritair. Go Watts werkt met vele partners samen om je zo toegang te verschaffen tot zoveel mogelijk laadstations. Op dit ogenblik beslaat het netwerk van Go Watts en partners 95% van alle publiek toegankelijke oplaadpunten in de Benelux. Waar bevinden zich al de voor jou toegankelijke laadstations? Dit kan je heel eenvoudig zien via jouw Go Watts-app en via jouw My Go Watts-account op het platform.

Ja, dankzij de Go Watts-laadpas kan je gebruik maken van meer dan 450.000 laadpunten, verspreid over Europa. Tip: check eerst de info in onze app over het laadpunt.

Meer informatie vind je op deze pagina

Bij verlies moet je de laadpas laten blokkeren door een Go Watts-medewerker. Indien gewenst stuurt onze klantendienst een nieuwe laadpas op. Hiervoor wordt wel een kost van € 8 en verzendingskosten aangerekend.

De laadpas werkt via RFID-technologie. Wanneer je de laadpas dicht in de buurt van de RFID-lezer van het laadpunt houdt, kan die de code van je laadpas inlezen. Op het laadpunt vind je vaak een aanwijzing om te weten waar die RFID-lezer zich in het toestel bevindt en waar je je laadpas dus moet houden.

Een laadpas is vandaag nog steeds de meest gebruikte manier om een laadsessie te starten. Voor heel wat laadpunten kan je ook de app gebruiken, maar jammer genoeg lukt dat nog niet overal. In de Go Watts-app kan je via de filters kiezen om enkel laadpunten te tonen die via de app kunnen worden gestart. Heb je in de app een laadpunt gekozen, dan vind je ofwel een knop ‘start laden’ (in dat geval kan je via de app een sessie starten) of ‘gebruik je laadpas’.

Een laadpas maakt gebruik van de RFID-technologie. Er is gespecialiseerde technologie nodig om daarmee aan de slag te gaan. Anderzijds, net zoals bij een bankkaart, raden we je aan om je laadpas nergens achter te laten. Bij verlies moet je de laadpas laten blokkeren door een Go Watts-medewerker. Indien gewenst stuurt onze klantendienst een nieuwe laadpas op. Hiervoor wordt wel een kost van € 8 en verzendingskosten aangerekend.