Publiek laden – hoe werkt dat?

Alles wat je moet weten over tarieven en betalingen.

Elektrisch laden is een essentieel onderdeel geworden van de moderne mobiliteit. Met de groei van het aantal elektrische voertuigen op de weg, is er een toenemende behoefte aan duidelijke en transparante informatie over laadtarieven. Het is ook een wettelijke verplichting om de laadtarieven aan een publiek laadpunt te communiceren. Dit stelt EV bestuurders in staat om te beslissen waar en wanneer ze hun voertuigen opladen.

In deze blogpost duiken we dieper in de rol van verschillende spelers in het laadnetwerk, de opbouw van laadtarieven en de diverse betalingsmogelijkheden voor publieke laadsessies. Laten we beginnen met te kijken hoe een laadsessie tot stand kan komen en welke partijen daarvoor moeten samenwerken.

1. Hoe komt een laadsessie tot stand?

Als EV bestuurder kom je aan aan een publieke laadpaal, je scant je laadpas en je kan beginnen laden. Heel eenvoudig! Maar heb je je ooit afgevraagd hoe dat werkt?

Ontdek hier hoe alle partijen samenwerken om EV bestuurders te laten laden aan een laadpunt:

  • EV bestuurder: Je gaat een abonnement aan met een Mobiliy Service Provider (MSP), waardoor je toegang krijgt tot alle laadpunten in hun netwerk.
  • MSP: Deze staat in voor de betalingsmogelijkheden en is via contact met de Charge Point Operator (CPO) op de hoogte van de laadtarieven.
  • Eigenaar van het laadstation: Heeft een contract met een CPO, die zorgt voor technisch onderhoud en administratief beheer.
  • CPO: Stelt de verschillende tarieven in voor elk station en heeft inzicht in de gebruiksdata. Communiceert naar de MSP waar en wanneer de EV bestuurder geladen heeft.
  • Roaming hub: Een centraal platform dat informatieoverdracht faciliteert en zorgt voor een groot (internationaal) netwerk van laadstations.

Enkel omdat al deze partijen communiceren met elkaar, start jouw laadsessie wanneer je je laadpas scant aan een publieke laadpaal. Laten we eens kijken hoe de prijzen van je laadsessie worden berekend.

2. De opbouw van laadtarieven

Het is verplicht om transparant te zijn over de prijzen, zowel aan het laadstation station als in de laadapps. Het laadtarief aan een publiek laadstation kan bestaan uit verschillende componenten. De eigenaar van het publieke laadstation bepaalt elk van deze tarieven.

Uit welke componenten bestaat een laadsessie?

  • Startkosten: Een eenmalig kost bij de opstart van de laadsessie.
  • kWh tarief: Kosten per verbruikte kilowattuur.
  • Uurtarief: Kosten per uur dat de auto aangesloten is.
  • Rotatietarief: Extra kosten voor het bezet houden van de laadpaal nadat de auto volledig is opgeladen.

Niet elk laadpunt heeft startkosten, een uurtarief of een rotatietarief. Het loont de moeite om verschillende laadstations in de buurt te vergelijken en je zeker niet te laten verrassen door hoge rotatietarieven, die dienen om laadklevers te ontmoedigen.

De Charge Point Operator (CPO), Mobility Service Provider (MSP) en roaming hubs zorgen voor interoperabiliteit tussen verschillende laadnetwerken. Typisch nemen zij een marge van enkele eurocent per geladen kWh of een percentage op het totaalbedrag van de laadsessie als vergoeding voor hun diensten.

3. Betalingsmogelijkheden van een publieke laadsessie

Als klant kan je een publieke laadsessie op verschillende manieren betalen:

  • Laadpas: De meeste EV rijders beschikken over een laadpas uitgegeven door een MSP. Via roaming hubs kunnen zij bij bijna elke publieke laadpaal hun wagen laden. Je krijgt toegang tot een specifieke laadapp waarmee laadsessies rechtstreeks vanuit de app gestart en betaald kunnen worden.
  • Creditcards: Sinds april 2024 accepteren laadstations betalingen met creditcard, handig voor bestuurders die slechts occasioneel publiek laden.
  • Wist je dat het aan sommige laadstations ook mogelijk is om gewoon met je bankkaart te betalen of via een contactloze betaling zoals met Apple Pay of Google Pay?

4. Terugbetaling als eigenaar van een publiek laadstation

Het is ondertussen duidelijk hoe een laadsessie wordt gestart, welke tarieven gehanteerd worden en hoe de bestuurden de laadsessie kan betalen. Maar hoe wordt de laadpaaleigenaar terugbetaald voor zijn (stroom)kosten? Ook hier zijn de verschillende partijen betrokken.

De MSP ontvangt van elke CPO de laadgegevens van alle sessies die gestart werden met hun laadpassen of laadapp. Zij betalen de CPO’s en factureren de laadsessies aan hun klanten. De CPO’s op hun beurt betalen de eigenaars van de publieke laadpunten volledig uit voor elke laadsessie.

Go Watts in het laadnetwerk

Go Watts ondersteunt zowel de eigenaars van publieke laadstations als de EV bestuurders, we zijn immers CPO én MSP. Maak het jezelf gemakkelijk en kies voor één partner. Vertrouw op ons voor de installatie en beheer van je laadstation thuis of op het bedrijfsterrein én laad altijd onderweg zonder zorgen met onze eigen publieke laadpas.

Twijfel je nog om zelf een publiek laadstation te plaatsen? Lees dan onze vorige blog.