Vanaf 1 januari 2025 treedt nieuwe wetgeving in werking die bedrijven in Vlaanderen, Brussel en Wallonië verplicht om laadpunten te voorzien op hun parkeerterreinen. Deze regels maken deel uit van de inspanningen om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen. In deze blogpost leggen we uit wat deze verplichtingen inhouden, voor wie ze gelden en hoe je eraan kunt voldoen.
Waarom nieuwe wetgeving laadpalen 2025?
De nieuwe regels zijn het gevolg van de Europese richtlijn inzake de energieprestaties van gebouwen (EPBD – Energy Performance of Buildings Directive). Deze richtlijn stimuleert energiebesparende maatregelen en duurzame mobiliteit in de hele EU. Elk gewest in België heeft de richtlijn vertaald naar specifieke verplichtingen voor laadinfrastructuur. Het doel? Elektrisch rijden toegankelijker maken door een netwerk van laadpunten uit te breiden en bedrijven te stimuleren hun infrastructuur te verduurzamen.
Verplichtingen voor laadpunten bij parkings
Wetgeving laadpalen Vlaanderen
Alle bestaande niet-woongebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten minimaal 2 laadpunten hebben vanaf 2025. Dit geldt zowel voor parkings bij kantoren als bij andere bedrijfsgebouwen. Meer informatie en antwoorden op vaak gestelde vragen vind je op de website van de Vlaamse overheid.
De handhaving van de verplichting gebeurt door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Wanneer zij vaststellen dat niet aan de verplichtingen is voldaan, kan het VEKA een administratieve geldboete opleggen van 2.000 euro per ontbrekend oplaadpunt.
Wetgeving laadpalen Brussel
In Brussel gelden de regels voor parkeerterreinen vanaf 10 plaatsen en zijn deze afhankelijk van het type parking:
- Kantoren: Minimaal 10% van de parkeerplaatsen moet voorzien zijn van een laadpunt, met een minimum van twee oplaadpunten.
- Andere parkings (zoals bij handelszaken): Minimaal 5% van de parkeerplaatsen moet een laadpunt hebben, eveneens met een minimum van twee.
Let op: Deze regels gelden voor bestaande parkings. Nieuwe parkings moeten onmiddellijk de nieuwe quota toepassen die voorzien zijn voor 2035 en minstens 30% van alle parkeerplaatsen voorzien van laadpunten. Electrify Brussels lijst de verschillende voorwaarden netjes op.
Wetgeving laadpalen Wallonië
Hier gaat de regelgeving nog een stapje verder:
- Bestaande niet-woongebouwen en collectieve woongebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten minimaal één laadpunt hebben.
- Daarnaast moeten kabelgoten aanwezig zijn voor 20% van de parkeerplaatsen, zodat toekomstige uitbreidingen eenvoudiger worden.
Meer details vind je terug in dit document van de Waalse overheid.
Slimme laadoplossingen voor jouw bedrijf
Bij Go Watts begrijpen we dat deze wetgeving vragen en uitdagingen oproept. Daarom bieden we flexibele en betaalbare oplossingen die aansluiten bij jouw behoeften:
- Met één dubbel laadstation voldoe je vaak al aan de eisen. Deze zijn al beschikbaar vanaf €3490 (excl BTW), volledig fiscaal aftrekbaar.
- Onze Charging as-a-Service formule: Huur een laadstation (of laadplein) inclusief beheer, onderhoud en support. Geen grote investering nodig!
- Meld je locatie aan via hello@gowatts.be want in specifieke gevallen kunnen we gratis laadpalen voor bedrijven aanbieden. Laat je werknemers, klanten en bezoekers eenvoudig laden op je bedrijfsparking en reken op Go Watts voor de installatie en uitbating van het laadstation.
Onze ingenieurs maken samen met jou een toekomstbestendig laadplan. Zo houden ze niet enkel rekening met de regelgeving, maar ook met je eigen laadbehoefte van je elektrisch wagenpark, de stroom van eventuele zonnepanelen, …
Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Ontdek hier hoe we recent recent laadinfrastructuur hebben installeerden op de parkeerterreinen van andere bedrijven.
Klaar om actie te ondernemen?
Heb je vragen over de wetgeving of zoek je advies voor jouw situatie?
Neem contact op via hello@gowatts.be, ons team staat klaar om je te helpen!