Ondergrondse parkeergarage Meise

Op verzoek van de syndicus voerden we in 2023 een studie uit voor de installatie van gemeenschappelijke elektrische infrastructuur en de mogelijke inkoppeling van individuele laadstations. Deze ondergrondse parkeergarage in Meise heeft 28 parkeerplaatsen, verdeeld over 4 rijen. Standaard berekenen onze ingenieurs de laadsnelheid bij verschillende bezettingsgraden. In dit geval was ons advies duidelijk: om lange laadtijden te vermijden, was een verzwaring van de elektrische aansluiting nodig.

De studie werd voorafgaand aan de algemene vergadering aan de syndicus gepresenteerd. Zo lag er tijdens de vergadering een gedetailleerde offerte klaar voor de uitvoering van de werken ter goedkeuring door de VME. Op basis van de studieresultaten besloot de VME contact op te nemen met Fluvius voor een verzwaring van de aansluiting. Ook de offerte voor de installatie van de collectieve infrastructuur werd met een 2/3 meerderheid goedgekeurd.

Hoe ziet die infrastructuur eruit? Vanuit het tellerlokaal brengen we de voeding naar een nieuw verdeelbord van onze partner EBB. De laadinfrastructuur wordt geïnstalleerd op de teller van de gemeenschappelijke delen van de ondergrondse garage.

De bekabeling in bestaande gebouwen kan al snel heel complex worden. Betonnen gewelven, overal al kabels en buizen tegen de muren en het plafond van andere nutsvoorzieningen. Daarom werken we graag met vlakband: dun en flexibel kunnen we hem tegen muren en plafonds bevestigen. Zo vermijden we overdreven gebruik van opbouwbuizen en de kosten van extra doorboringen.

Hoe garanderen wij de brandveiligheid? Met een noodstop kunnen we alle stroom naar de laadstations onderbreken. Zónder de stroomvoorziening naar de poort of de verlichting te onderbreken.

De volgende stap? Nadat Fluvius de verzwaring uitvoert, gaan we terug langs om de individuele parkeerplaatsen van EV rijders te voorzien van een laadstation. Dat kan heel eenvoudig dankzij het gebruik van de vlakband!

Gerelateerde projecten