Markus
We werkten een voorstel uit om jullie gebouw te voorzien van laadinfrastructuur.
Op ons platform vind je niet alleen dit voorstel, maar ook heel wat nuttige informatie over elektrisch laden binnen een VME.
Je kan onder andere volgende info terugvinden
Details over het individueel laadstation
Gids “elektrisch laden in appartementsgebouwen”: ontdek hierin waarom een collectieve aanpak de beste keuze is
Overzicht van relevante regelgeving en verplichtingen
Veelgestelde vragen (FAQ’s)
Heb je nog vragen of specifieke wensen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen – we helpen je graag verder!
Onze VME experts staan klaar om al jullie vragen te beantwoorden ⚡
Bij Go Watts bieden we totaaloplossingen aan voor zowel particulieren als bedrijven. We plaatsen laadpalen met het hele ecosysteem van elektrisch laden en energiebeheer in gedachten. Duurzaamheid is watts up. Go Watts begeleidt klanten van studie over installatie van hun laadstations tot keuring en ondersteuning achteraf. Zo kunnen onze klanten focussen op wat voor hen écht belangrijk is.
Door onze brede kennis bieden wij klanten de beste oplossing voor vandaag en morgen. We maken samen met de klant een plan op en groeien mee afhankelijk van mensen hun unieke noden. Go Watts is een gepassioneerd team dat de extra mile gaat voor onze klanten hun projecten, zodat zij gewoon de stekker moeten insteken. We werken altijd op maat, onafhankelijk en heel flexibel.
Elektrisch laden in een appartementsgebouw brengt altijd veel vragen met zich mee. We ontwikkelden deze gids om alle eigenaars correct te informeren. Waarom is een collectieve installatie de beste keuze en hoe werkt dat eigenlijk?
Deel deze gids met de VME vooraf aan de algemene vergadering om elke eigenaar goed te informeren. Het is onze ervaring dat een geïnformeerde VME vlot een beslissing kan nemen over een collectieve investering.
Deze gids is ook hier online beschikbaar. Contacteer ons om geprinte versies te ontvangen!
Onze laadoplossingen in VME’s starten steeds vanuit een collectieve elektrische infrastructuur achter een gemeenschappelijke elektrische teller. Individuele laadstations worden op de collectieve infrastructuur aangesloten en verbruiken stroom van de gemeenschappelijke elektrische teller.
Meer weten? Check zeker onze video!
Extra uitleg voor de bewoners, eventueel onepager.
@Bram hier moet dan de uitleg van de verschillende opties komen zodat ze dit kunnen beslissen op de AV.
Op deze pagina kunnen jullie meer informatie vinden over de laadstations waarmee we werken voor jullie VME. In het algemeen werken we in VME’s met 3 merken: Zaptec, Easee en Alfen. Afhankelijk van de specifieke details en eisen van het project stellen we het station voor dat het best geschikt is voor de toepassing.
Indien jullie meer informatie willen over de redenen waarom we voor een bepaald toestel kiezen mogen jullie ons altijd contacteren.
Geoptimaliseerd gebruik van capaciteit: Bij een collectieve elektrische infrastructuur worden alle laadstations aangesloten op één collectieve meter. Het risico op overbelasting? Dat is voortaan verleden tijd omdat we bij deze installatie load balancing kunnen toepassen. Dit systeem meet in real time het energieverbruik van het hele gebouw. De stroomvoorziening naar het gebouw krijgt prioriteit en enkel de beschikbare stroom wordt gebruikt voor het laden van de wagens. Zo kunnen ze altijd opladen aan het hoogst mogelijke vermogen zonder de installatie te overbelasten.
Veiligheid: Door de elektrische infrastructuur collectief te plaatsen kunnen we ook een noodstop installeren waarmee de stroomvoorziening naar alle individuele laadstations in één keer wordt stopgezet. Deze noodstop is wettelijk verplicht, maar niet mogelijk wanneer individuele laadstations op individuele tellers worden aangesloten.
Schaalbaarheid: Deze laadinfrastructuur groeit met de tijd mee. Het biedt de mogelijkheid om op elk moment extra laadstations toe te voegen zonder dat de basisinstallatie aangepast moet worden. Koopt een mede-eigenaar een elektrische wagen? Is er een nieuwe huurder? Zij kunnen eenvoudig een individueel laadstation laten inkoppelen op de collectieve elektrische infrastructuur.
Upgradability: Omdat we steeds kiezen voor laadstations met een open-source systeem, kunnen toekomstige upgrades en uitbreidingen eenvoudig én vanop afstand worden uitgevoerd.
Een goed uitgeruste laadinfrastructuur maakt het pand aantrekkelijker voor huidige en toekomstige bewoners. Bij de zoektocht naar een nieuwe woning denk je immers vooruit, en elektrische wagens zijn sowieso onderdeel van die toekomst. Bovendien hebben gebouwen met moderne laadinfrastructuur vaak een hogere marktwaarde.
Verschillende verzekeringsmaatschappijen gaan hier op verschillende manieren mee om. Het wordt meer en meer duidelijk dat EV’s en elektrisch laden geen verhoogd brandrisico met zich meebrengen, waardoor ook meer en meer verzekeraars hier geen rekening mee houden.
In principe zijn er geen bijkomende eisen inzake brandveiligheid voor het plaatsen van laadpalen, maar veel bestaande gebouwen voldoen niet aan de huidige normen voor parkeergarages. Het is daarom altijd raadzaam om advies in te winnen bij de lokale brandweerzone. We hebben het hier wel over AC laadpalen, DC laadpalen (snelladers) zijn in de meeste gevallen sowieso niet toegelaten.
Het is altijd raadzaam om advies in te winnen bij de lokale brandweerzone om te kijken of de parkeergarage nog voldoet aan de huidige normen inzake brandveiligheid en of er al dan niet extra maatregelen getroffen moeten worden. Specifiek voor de laadpalen voorzien we altijd een noodstop aan de inrit waarmee alle laadinfrastructuur uitgezet kan worden (conform AREI).
Ja dat mag, maar er gelden wel strengere eisen. Het is daarom altijd raadzaam om advies in te winnen bij de lokale brandweerzone.
Het takelen van wagens kan gebeuren door de brandweer zelf of door een externe takelfirma. Specifiek voor EV’s hebben veel VME’s een contract met een vaste takeldienst zodat ze zeker zijn dat de takelwagen vlot in en uit de parkeergarage geraakt.
De individuele elektrische tellers in een appartementsgebouw zijn niet voorzien om tegelijkertijd aan een hoog vermogen gebruikt te worden. Er wordt historisch vanuit gegaan dat het verbruik op een natuurlijke manier gespreid wordt. Bij het opladen van EV’s is dat echter niet het geval en gaan alle bewoners gelijktijdig een hoog verbruik hebben. Hierdoor kan de hoofdaansluiting overbelast geraken en kan de hoofdzekering uitspringen. Dit zorgt ervoor dat de stroom uitvalt voor heel het gebouw. Voor meer informatie kan je het filmpje op onze website bekijken.
Load balancing is een system dat in real time het energieverbruik meet op een installatie. Op basis van het verbruik wordt berekend hoeveel vermogen er nog beschikbaar is, dit wordt dan doorgegeven aan de laadpalen zodat deze altijd kunnen laden aan een zo hoog mogelijk vermogen zonder de installatie te overbelasten.
Wanneer er wordt gewerkt met een gemeenschappelijke infrastructuur moet er ook één beheerder worden aangesteld (CPO of “Charge Point Operator”). De CPO zorgt ervoor dat alle laadstations zijn aangesloten op het load balancing systeem en zorgt ook voor de verrekening van de laadkosten tussen de bewoners en de VME.
In eerste instantie kan het laadstation behouden blijven op de individuele teller. Wanneer er op termijn een nieuw laadstation wordt geplaatst is het de bedoeling om mee aan te sluiten op de collectieve infrastructuur.
Dit is heel afhankelijk van de manier van werken van de werkgever. Indien zij een budget ter beschikking stellen maar vrijheid geven met welke installateur deze wordt geplaatst, dan kan dit zeker. Indien ze echter samenwerken met een vaste installateur/CPO is dit vaak moeilijker. Het station kan wel altijd privé aangekocht worden. Het station wordt dan publiek opengezet zodat er geladen kan worden met de publieke laadpas van de werkgever.
Voorlopig is het best om te werken met 1 merk van laadstations. Zo kunnen we garanderen dat het load balancing systeem werkt zoals het moet. In de toekomst verwachten we dat er niet meer voor 1 specifiek merk gekozen moet worden.
De kost van een collectieve installatie is voornamelijk afhankelijk van de indeling van de parking en de manier van werken. De prijs is dus zeer specifiek per parkeergarage. Voor meer details hierover kan je ons altijd bereiken via hello@gowatts.be.
De installatie van een laadstation is afhankelijk van het type en de lay-out van de collectieve infrastructuur waarvoor de VME kiest. Als vuistregel mag ervan worden uitgegaan dat een laadstations tussen de €2000 en €3000 kost.
Het tarief waaraan wordt opgeladen wordt grotendeels bepaald door de prijs die de VME vraagt voor de elektriciteit. We zien hier 2 manier het vaakst terugkomen: ofwel wordt er gewerkt met de reële energieprijs ofwel met het CREG-tarief (de gemiddelde elektriciteitsprijs in België). Daarnaast kunnen er extra kosten worden aangerekend wanneer er wordt gewerkt met publieke laadsessies.
Dat is mogelijk. Als eigenaar van een laadpaal kan je zelf een tarief instellen dat je terugkrijgt voor publieke laadsessies. Als dit hoger ligt dan de energieprijs die aan de VME moet worden terugbetaald kan je op deze manier dus winst maken met een publiek laadstation.
De laadstations kunnen inderdaad een hoog piekvermogen verbruiken. Wanneer er gewerkt wordt met een collectief systeem vermijd je echter dat elke gebruiker hiervoor via het capaciteitstarief belast wordt.
Go Watts registreert alle laadsessies met de bijhorende laadpasjes. Op het einde van elk kwartaal wordt er een overzicht gemaakt van alle bewoners en hoeveel ze hebben geladen. Go Watts stuurt dan enerzijds een overzicht naar de VME/Syndicus en anderzijds individuele facturen naar de bewoners met het bedrag dat ze aan de VME moeten terugbetalen.